La 04 iulie 2020, reprezentanții Agenției de Administrare a Instanțelor Judecătorești și membrii Consiliului Superior al Magistraturii au participat în cadrul unei ședințe on-line organizate de Programul pentru Justiţie Transparentă la care a fost prezentat proiectul Planului de acțiuni privind măsurile de dezvoltare și eficientizare a utilizării Sistemului Informațional Judiciar (SIJ) în cadrul instanțelor judecătorești, cu termen de acţiune 2 ani și 6 luni.
Proiectul respectiv este propus de către Programul pentru Justiție Transparentă pentru aprobare și implementare Consiliului Superior al Magistraturii, Agenției de Administrare a Instanțelor Judecătorești, instanțelor judecătorești în concordanță cu obiectivele proiectului Strategiei pentru Asigurarea Independenței și Integrității Sectorului Justiției (SIISJ) 2020-2023.
În debutul ședinței au fost prezentate cu obiectivele proiectului Planului de acţiuni SIJ:
• Fundamentarea unei viziuni strategice de dezvoltare a SIJ;
• Indicarea acțiunilor necesare în contextul implementării integrate a componentelor SIJ;
• Prezentarea rezultatelor urmărite;
• Prezentarea traseului de dezvoltare a SIJ și a componentelor acestuia pentru următorii doi ani și șase luni;
• Responsabilizarea instituțiilor implicate în administrarea și utilizarea componentelor SIJ;
• Prezentarea mecanismului de monitorizare și evaluare a acțiunilor de dezvoltare și implementare integrată a SIJ;
• Planificarea sustenabilității acțiunilor de dezvoltare și implementare integrată a SIJ.
În contextul abordat, au fost prezentate și discutate acțiunile cu caracter general propuse spre realizare în scopul îmbunătățirii continue a funcționalităților Sistemului Informațional Judiciar (SIJ)
1. Monitorizarea modificărilor legislative ce afectează utilizarea componentelor SIJ. Evaluarea și adaptarea funcționalităților SIJ la modificările legislative apărute.
2. Evaluarea echipamentelor și programelor software (inclusiv licențe) necesare instanțelor judecătorești pentru utilizarea SIJ.
3. Procurarea echipamentelor și programelor software (inclusiv licențe) uniforme pentru instanțele judecătorești.
4. Evaluarea capacităților instanțelor de administrare tehnică și a necesităților de personal informatic calificat în vederea asigurării funcționării componentelor SIJ și a echipamentului aferent SIJ.
5. Evaluarea posibilităților suplimentare de valorificare a informației judiciare .
6. Realizarea activității de asigurare a securităţii informaţionale a SIJ.
7. Asigurarea protecției datelor cu caracter personal prelucrate prin utilizarea SIJ.
8. Mentenanța SIJ.
De asemenea, în cadrul ședinței au fost puse în discuție acțiunile specifice propuse spre realizare pentru fiecare din componentele SIJ: Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD), Soluția informatică e-Dosar judiciar (SI e-DJ), Portalul Național al Instanțelor de Judecată (PNIJ), Soluția informatică a ședințelor de judecată (SIaS).
Participanții în cadrul ședinței au salutat inițiativa Programului pentru Justiție Transparentă, apreciind-o ca fiind necesară și punctînd că o bună parte din acțiunile propuse deja se regăsesc în proiectul Planului de Acțiuni propus spre implementarea proiectului Strategiei pentru Asigurarea Independenței și Integrității Sectorului Justiției (SIISJ) 2020-2023.